Website promotie

Website promotie


website promotie
De nieuwe website is klaar, en nu? Eenvoudige tips om een website onder de aandacht te brengen, en beter vindbaar te te maken via zoekmachines.

Webadres communiceren

Gebruik het adres van de website in al je communicatie. Zorg dat het vermeld staat op visitekaartjes, briefpapier, advertenties en ander drukwerk. Zet het webadres in de handtekening onder elke e-mail.
Zie ook: Visitekaartjes maken

Optimaliseren voor zoekmachines (SEO)

Optimalisatie voor zoekmachines zorgt ervoor dat de website de juiste informatie bevat voor zoekmachines, waardoor hij beter tevoorschijn komt in de zoekresultaten.
Google heeft hiervoor een Beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie.

Goede paginatitels
Ga na welke paginatitels vermeld worden op de pagina's. Deze zijn te zien in de bovenbalk: geheel bovenin de browser. Het is niet goed als op alle pagina's alleen de naam van de website wordt vermeld. Het is beter als elke pagina een eigen titel heeft, met het onderwerp van de pagina.

Goede koppen
Zoekmachines letten speciaal op de koppen van de pagina. Zorg ervoor dat het onderwerp van de pagina in de kop wordt genoemd. Gebruik meerdere (tussen)koppen op lange pagina's.

Metatags
Metatags bevatten speciale informatie voor zoekmachines. Deze informatie is niet op de pagina te zien. Je kan de Metatags bekijken in de broncode:
  1. Klik met de rechtermuisknop op een webpagina, en kies "Paginabron bekijken" of "Bron weergeven". Er opent nu een venster met code.
  2. Ga op zoek naar meta name=keywords en meta name=description.
  3. Achter description hoort een korte omschrijving te staan. Dit is belangrijk voor zoekmachines: deze beschrijving kan getoond worden in de resultaten van zoekmachines.
  4. Bij keywords worden trefwoorden vermeld. Deze zijn minder belangrijk: veel zoekmachines negeren ze.

Eigen naam vermelden
Mensen die je website zoeken op internet zullen niet alleen zoeken op de bedrijfsnaam, maar ook op je eigen naam. Zorg ervoor dat die naam vermeld staat op de website.

Let op zoektermen
Zoekmachines kijken uitsluitend naar de tekst. Als een kapper op zijn website nergens het woord 'kapper' vermeld, maar alleen 'hairstylist', dan komt de website nooit in de zoekresultaten van 'kapper' te staan. Ga dus na op welke trefwoorden je gevonden wil worden en gebruik deze in teksten, paginatitels en koppen.

Locatie vermelden
Voor bedrijven is het belangrijk om de plaatsnaam goed te vermelden. Je kan er veel aan hebben om in de zoekresultaten boven te komen bij zoeken op locatie, bijvoorbeeld "kapper Arnhem". Zet de plaatsnaam bijvoorbeeld op de homepage, en in de paginatitel.

Aanmelden bij zoekmachines

Als de website nog niet gevonden is door zoekmachines, kun je hem zelf aanmelden. Via Vinden.nl is een website in één keer aan te melden bij de grootste zoekmachines. Het is niet nodig om diensten te gebruiken die je aanmelden bij "10.000 zoekmachines". In Nederland wordt vooral met Google gezocht, het aandeel van andere zoekmachines is te verwaarlozen.

Aanmelden bij Google Maps

Ondernemers kunnen bij het Google Bedrijvencentrum een vermelding aanmaken met bedrijfsnaam, adres, openingstijden en foto's. Deze gegevens zijn dan zichtbaar in de resultaten van Google Maps.

Aanmelden bij startpagina's en branche-organisaties

Ga na of je een link kan krijgen op de websites van organisaties op je vakgebied. Via Startpagina Dochters zijn ook startpagina's op elk gebied te te vinden, die mogelijk een link willen plaatsen. Vermijdt dubieuze linkpagina's, die overstromen van reclame: ze leveren geen extra bezoekers op.

Links ruilen

Probeer links naar je website te krijgen bij andere websites; bijvoorbeeld op de websites van collega's en branchegenoten. Zoekmachines kijken ook naar het aantal links dat naar een website wijst. Een website waarnaar veel gelinkt wordt verschijnt hoger in de zoekresultaten. Daarbij gaat het ook om de kwaliteit: een link van een goede website is waardevol.

Zie ook: Online portfolioPortfoilo Online
Zie ook: Gratis websiteGratis website
   
© ACL-webdesign 2014